Grammatik und Grammatikographie

Ziel der Sektion „Grammatik und Grammatikographie“ ist es, eine Diskussions- und Publikations-Plattform für die angewandte Grammatikforschung (im weiteren Sinne) zu bieten. Im Vordergrund der Sektionsarbeit stehen Themenfelder wie

  • der Erwerb bzw. die Entwicklung grammatischer Strukturen in Erst-/Zweitsprache sowie in bi-/multilingualen Kontexten,
  • die Realisierung von Konzepten in Strukturen (z. B. Tempus, Modus, Aspekt, Numerus, Genus, Adjektiv- und Adverb-Steigerung),
  • der Einsatz korpuslinguistischer Methoden zur Beschreibung und Analyse grammatischer Konstruktionen,
  • die neurologischen Grundlagen syntaktischer Verarbeitungsprozesse und die Anwendungspotentiale dieser Erkenntnisse,
  • eine Annäherung an den Begriff der „Konstruktion“ in diversen konstruktionsgrammatischen Ansätzen (z. B. Goldberg 1995, 2006; Croft 2001),
  • die Untersuchung der Schnittstelle zwischen Lexik und Grammatik, z. B. in Form von Kollokationen, Idiomen, partiell schematischen Einheiten (im Sinne von Langacker 2008),
  • Zugänge zu einer Grammatik der gesprochenen Sprache.

Weiterhin sind Beiträge zur „traditionellen“ Grammatikographieforschung erwünscht, hier insbesondere zur pädagogischen Grammatikschreibung (Lernergrammatiken), sowie innovative Ideen zur Weiterentwicklung neuerer grammatikographischer Ansätze (z. B. Referenzkonstruktika im Sinne von Herbst 2016).

Grammar and Grammaticography

This section provides a platform for researchers in the field of applied linguistics whose focus lies on describing grammatical patterns in natural languages (speech and writing), investigating the acquisition and learning of grammatical constructions in diverse settings, and tackling questions related to the craft of writing grammars (including pedagogical grammars).

Since the rise of usage-based approaches to grammar, such as cognitive grammar and construction grammar, the following questions seem to have received considerable attention:

  • What implications does the postulation of a lexis-grammar continuum have e.g. for the composition of dictionaries and grammar books?
  • To what extent can corpora contribute to the analysis of grammatical categories, grammaticalisation processes and the interlanguage of L2 learners?
  • Which research tools traditionally employed in neighbouring disciplines, such as cognitive psychology or neurology, can be adopted to investigate cognitive processes underlying grammar development and use?
  • How should we evaluate differences between spoken and written grammar, and what role should spoken data play in descriptive models of grammar?
  • What opportunities and challenges do multilingual and multicultural classrooms bring with them for (second/foreign) language teaching, including grammar teaching?